Final Fantasy 7 - Cloud's Buster Sword

Sabtu, 8 Mac 2014

Belajar bahasa Jepun




SIAPA YANG INGIN BELAJAR BAHASA JEPUN??

Sekarang naz ingin mengajar serba sedikit Bahasa Jepun yang asas. Walaupun asas tetapi intipatinya adalah padat untuk semua yang baru belajar bahasa Jepun sebelum membina ayat yang lebih panjang..mungkin naz akan cuba tulis dalam bahasa Inggeris agar semua faham dan lebih mudah.

Hello nama saya adalah ムハンマド ナ ズミ ... dalam masyarakat Jepun, apabila anda bertemu dengan seseorang buat kali pertama, istilah "Hajimemashite" akan digunakan sebagai kata-kata pembukaan dan "Doozo Yoroshiku" sebagai kata-kata penutup.





Hajimemashite (Hello, untuk memulakan percakapan..)
Doozo yoroshiku .. (Nice to meet u ..)
Yoroshiku onegaishimasu = sila memberi panduan

UNTUK MEMOHON MAAF DAN MENERIMA MOHON MAAF

Use sumimasen more to 'Excuse me', use gomenasai to (sorry)
Never mind = Kamawanai desu
Now don't worry = shinai de kudasai


PERBUALAN YANG SERING DIGUNAKAN DI JAPAN 

Ohayo gozaimasu - Selamat Pagi
Konnichiwa - Hello/Selamat Tengahari (diucapkan pada bila-bila masa atau selepas tergelincir matahari)
Konbanwa - Selamat Petang (diucapkan pada waktu malam)
Oyasuminasai - Selamat Malam (diucapkan sebelum tidur atau pulang kerja pada lewat malam)
Tadaima - Saya kembali (pulang ke rumah)
Okaerinasai - Alukan kepulangan seseorang
Itadakimasu - Dilafazkan sebelum makan (tanda hormat)
Gochisousamadeshita - Dilafazkan selepas makan
Irasshaimase - Mari masuk
Ittekimasu - Saya pergi dahulu dan akan kembali
Wakarimasu -Saya faham
Wakarimasen - Saya tidak faham

PERHATIAN
Huruf ' u ' di akhir perkataan tidak patut berbunyi. contohnya: gozaimasu anda akan berbunyi seperti ' gozaimas '


ORE bermaksud ' saya ' ... penggunaan tidak formal atau tidak sopan ...
WATASHI bermaksud ' saya ' .. formal dan lebih sopan
OMAEWA bermakna ' kamu ' sama dengan ORE. Digunakan oleh lelaki terutamanya kanak-kanak

.. Dibawah ini bermakna ' saya ' - ' awak '
WATASHI - ANATA
BOKU - KIMI
ORE - OMAEWA

Formal :
Atashi : Me ( kewanitaan) , hanya digunakan oleh gadis-gadis / wanita.
Boku : Me ( lelaki) ; terutamanya yang digunakan oleh kanak-kanak lelaki / lelaki.
Ore : Me ( sombong ); terutamanya yang digunakan oleh kanak-kanak lelaki / lelaki.

menambah perkataan ini pada akhir nama =
- KUN .. = Satu kehormatan berakhir untuk nama-nama yang kebanyakannya menunjukkan persahabatan atau seseorang yang lebih tua ... Biasanya digunakan untuk rakan-rakan lelaki atau rakan-rakan pelajar , tetapi juga boleh digunakan untuk wanita, biasanya kanak-kanak perempuan .

- CHAN = Selalunya disertakan dengan nama-nama kanak-kanak apabila memanggil mereka dengan nama-nama yang diberikan. Ia juga boleh dilampirkan kepada terma persaudaraan dalam bahasa kebudak-budakan. Satu kehormatan berakhir untuk nama-nama yang kebanyakannya menunjukkan seseorang yang amat rapat atau seseorang yang jauh lebih muda. Ia kebanyakannya akhir yang perempuan, dan jarang digunakan untuk lelaki.

-SAN = untuk memanggil nama lelaki atau nama gadis .. tidak boleh gunakan untuk memanggil namanya sendiri

- SAMA .. = Satu kehormatan berakhir untuk nama-nama yang menunjukkan rasa hormat kepada pelanggan, alamat surat, dan lain-lain ..


HARI HARIAN 

Isnin = Getsuyobi
Selasa = Kayobi
Rabu = Suiyobi
Khamis = Mokuyobi
Jumaat = Kinyobi
Sabtu = Doyobi
Ahad = Nichiyobi

Sedikit tambahan:
Hari ini - kyou
Esok - ashita
Semalam - kinou
Hari selepas esok (Lusa) - asatte
Pagi ini - kesa
Petang ini-konban
Sekarang - ima

KELUARGA 
Panggilan dalam keluarga, terdapat perkataan khas yang digunakan untuk keluarga kita sendiri dan juga untuk kegunaan kepada keluarga orang lain.

Panggilan Untuk Keluarga Anda
Sofu - datuk
Chat - nenek
Chichi - bapa
Haha - ibu
Ane - kakak
Ani - abang
Imouto - adik perempuan
Otouto - adik lelaki
Watashi - saya

Panggilan Untuk Keluarga Yang Lain

ojiisan-datuk
obaasan-nenek
otousan-bapa
okaasan-mak
oneesan-adik
oniisan saudara
imoutosan-adik
otoutosan-adik

* Apabila bercakap tentang ibu dan bapa, kita katakan 'haha' (はは) dan 'chichi (ちち). Tetapi, apabila kita bercakap tentang ahli keluarga orang lain yang kita panggil 'okaasan' (おかあさん) dan 'otousan' (おとうさん) untuk menunjukkan rasa hormat kita. bagaimanapun berkata sama bercakap dengan panggilan saya sendiri yang 'okaasan' manakala bapanya sendiri adalah 'otousan ....
INFORMAL
kaasan-momma
toosan-ayah


UNTUK MENUNJUKKAN SESEORANG


LELAKI
Kare-dia
Kare NO-beliau
Kare O-dia

PEREMPUAN
KANOJO-dia
KANOJO NO-dia
KANOJO O-dia

Wa = is / am / was / were
Contoh: Watashi wa Naz desu .. (saya Naz)
---: Kakashi san wa sensei desu .. (En.Kakashi adalah seorang guru)
---: Watashi wa Maareshia jin desu (saya Malaysia ..)

* Word desu, kami tidak mengatakan desu .. Hanya mengatakan 'des' .
* seperti 'Moshi Moshi-', khabar kepada panggilan telefon .. Jika cepat, ia kedengaran 'Mosh-Mosh' ..

No = kita ada.
Contoh: Watashi no namae wa Naz desu .. (nama saya Naz)

To = dan
Contoh: Mamori san to Hiruma san wa gakusei desu ... (Mamori dan hiruma adalah pelajar)

Present form
Desu = adalah, dewa arimasen = tidak ..

Past form ..
Deshita = telah, dewa arimasen deshita = tidak ..

contohnya:
Present .. / Past..
Watashi wa sensei desu / Watashi wa sensei deshita ..
Saya seorang guru / saya adalah seorang guru ..

Haiii = bunyi 'haiik' .. Jangan berdering sangat huruf 'k' .. Hehe .. Bermakna  Yupp ..
IIE = bunyi 'Iye', macam bunyi 'Ye' bermaksud Tidak

PERBUATAN
Tabemasu - makan
Nomimasu - minum
Mimasu - memerhati
Shimasu - perbuatan
Kaimasu - beli
Torimasu - mengambil gambar
Kikimasu - mendengar
Komimasu - dibaca
Kakimasu - tulis

contohnya ayat:
Watashi wa Gohan o tabemasu
yang bermaksud: - saya makan

MAKLUM BALAS & PENGESAHAN
Ya = Haii
Tidak = IIE
Ya, betul = so desu
Tidak tidak = Chigaimasu
Benar-benar = so desu ka
Oh, ya kepada = Naru hodo
Tidak mungkin = Masaka
Eh, betul = Ea, Honto
Saya faham = Wakarimashita
Saya tidak faham = Wakarimasen
Betul = so desho

Selamat tinggal = Sayonara
Jumpa lagi = Dewa Mata
Berusahalah = Ganbatte kudasai


Perkataan Jepun Asas, yang digunakan dalam perbualan.:
Yosh - Baiklah, ya, mari kita pergi, okey
Yatta - Saya berjaya! Anda berjaya! kerja yang baik
Kimochi - perasaan atau Sensasi
Kowaii - Menakutkan, menyeramkan
Kawaii - comel, indah
Genki - Ceria, Bertenaga
Yume - Mimpi
Yokata  - Hebat!
Hontoni - Betul?
Yaksokku - Janji

BERTANYA
Berani: Siapa?
Nani: Apa?
Itsu: Bila?
Doko: Di mana?
Doushite: Mengapa?

EXPRESI BIASA SEMASA BERCAKAP =
Ano: Um.
Ara: Oh / Oh saya.
Arararara: Oh saya saya saya saya.
Chotto: Tunggu sebentar (Bentuk Penuh: "Chotto matte kudasai.)
Daijobu: Adakah anda baik-baik saja?
Demo: Tetapi.
Eto: Um.

Tasukete! : Bantuan
ITE / Itai: Ow / aduh!.
Itetetetete: Ow ow ow ow!
Hayaku - cepat-cepat, cepat, lebih cepat
Maa, maa:  bertenang.
Mou: Jeez!
Oi: Hey.

So ka / So desu ka: Betul? Adakah ia begitu?
~ Sugoi: Menakjubkan / luar biasa / awseome / wow!
~ Suteki: Menakjubkan / luar biasa / awseome / wow! (Kadang-kadang "u" tersebut digugurkan, dan ia disebut "steki")

~ Urusai: Diam!
~ Wai: Ya / Yahoo! / hura!
~ Yatta: I / anda / kita lakukan!
~ Yare Yare: Baik juga.
~ Hai: Ya.
~ Ne: "Bukankah itu betul!" Letakkan pada akhir ayat.
Kawaii, ne! -> Yang pasti adalah comel, bukan!

* Abunai bermaksud "berhati"
* soo desu ka? yang bermaksud "adalah begitu?"
* dooshite bermaksud "mengapa?"
* omoshiroi makna "menarik"
* hito makna "orang"

* Kaite kudasai-Sila tulis
* Matte kudasai-Sila tunggu.

* Mina: Semua orang.
* Sempai / senpai: Senior
* Sensei: Guru. (Lihat gelaran kehormat Jepun).

KITA CUBA BINA AYAT YANG SERING DIGUNAKAN

* dare desu ka? yang bermaksud "yang ini?"
* itsu desu ga? yang bermaksud "apabila ia?"
* doko ni arimasu ka? yang bermaksud "di manakah ia?"
* Nan desu ka? yang bermaksud "apa ini?"
* Nani? yang bermaksud "apa?"
* doko? yang bermaksud "di mana?"
* doo iu imi desu ka? asal bermaksud "apa yang kamu maksudkan?"
* Ikutsu? yang bermaksud "Berapa banyak?"

* Saya tidak tahu: Wakaranai
* Saya tidak faham, saya tidak pasti: Wakarimasen
* Saya faham: Wakata

Kyoo no tenki wa doo desu ka: yang bermaksud "bagaimana cuaca hari ini?"

Tenki desu: yang bermaksud "ia cuaca yang baik"
Kyoo no tenki ga warui: yang bermaksud "Cuaca buruk hari ini"

END TO JAPAN LANGUAGE LEARNING BASIC ....
読んでいただきありがとうございます。あなたは試して願っています。頑張って...

(yon de itadaki Arigatou gozaimasu ... anata wa imasu tameshite negatte. ganbatte) ....

[Thank you for reading .. I hope you will try .. Good luck]

6 ulasan:

Final Fantasy 7 - Cloud's Buster Sword